Wednesday 11 January 2012

2012????wahh, sudah tahun baru.......mesti ada azam baru, semangat baru, keinginan baru, dan bermacam-macam lagi la......bagaiman dengan azam erk???aku da buat ke belum......tapi biar la...azam aku tahun ni adlah ingin menglangsaikan azam-azam tahun lepas dan menanam semangat baru.....tetapi sedar kah aku dan seluruh makhluk-makhluk di bumi bahawa kita da hampir kembali ke tempat asal usul kita.....aku bukan la alim sangat nak membincangkan hal keagamaan tp aku ingin mengingati kpd diri dan juga rakan2....sejauh mana pn kita pergi kita tetap kembali kpd Yang Maha Esa.....Hari ini kita semua menyedari & meyakini akan pastinya saat kematian itu & benarnya terdapat Azab & Nikmat disana. Dan Kita jua akan mengadap Tuhan yang telah memberi nikmat akal, kesihatan, pendengaran, penglihatan, rezeki, keluarga, serta nikmat-nikmat lainnya. Justeru itu perlunya kita manfaatkan sebaiknya nikmat pinjaman yang masih berbaki ini.

Renungilah akan pesanan Nabi Muhammad SAW : Rebut 5 perkara sebelum datang 5 perkara :

    Masa sihat sebelum sakit.
    Kaya sebelum miskin.
    Lapang sebelum sibuk.
    Muda sebelum tua.
    Hidup sebelum mati.

setiap detik demi detik, kita semakin menghampiri KEMATIAN...sesungguhnya kematian itu PASTI dirasai oleh semua makhluk di dunia yang fana ni.....ak teringat lagu yang dinyanyikan oleh mawi yg bertajuk "KIAN"..

Apakah yang dikejar dalam hidupmu

Berkali ku kata padamu

Kita singgah di dunia yang sementara

Penuh tipu daya

Yang kekal

Disana

Biarlah..kita bersama

banyak maksud yang kita dapat dari rangkap tersebut......antaranya ialah apakah yang kita ingin di dunia ini???adakah benda tersebut hanya keseronokan yang sementara sahaja yang berada di dunia ini atau keindahan yang kekal selamanya di akhirat kelak.......ingatlah keindahan di akhirat kelak berkali-kali ganda lebih indah dari dunia ini...jesteru itu kita sama renung-renungkan kehidupan kita selama ini.....

(HR al-Hakim & al-Baihaqi)

Andainya kita tahu bila ajal itu akan datang, bila kiamat itu akan terjadi, sudah tentu kita semua akan berlumba-lumba mengerjakan kebaikan & meninggalkan kemungkaran disaat hampirnya waktu tersebut. Namun segalanya hanya Allah swt yang mengetahuinya. Justeru itu perlunya untuk kita menyaksikan sama Hari-hari hidup kita tentang mana Halal Haramnya, mana Perintah & LarangaNya.

2 comments:

MOHD SHAHMEE B. ABU SAMAN said...

hmmmm yeahhhh good lecture ustazzz... hahahah xoxo emi eman

syahmi aiman said...

xoxo emi eman..hahahahah